سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزار هدایت به بالای صفحه

« ماهیگیری با قلاب روح و جسم و سلامتی انسانها را تضمین می کند ، ورزش مفرحی است که جلا دهنده روح و تضمین کننده سلامتی است و غمها را می زداید و شادی را به ارمغان می آورد »
 
درباره ما
موضوعات
آخرین مطالب
دوستان
آمار وبلاگ
 
رسانه های دیگر
صفحات اختصاصی
 
وبلاگ در دست طراحی می باشد لطفا صبور باشید . در صورتی که دوست دارید مطالب شما با نام خودتان در وبلاگ قرار گیرد مطالب خود را به آدرس fisherman.esf@hotmail.com ارسال نمایید .

اغلب ماهیگیران مبتدی برای شروع ماهیگیری اقدام به خرید لوازمی میکنند که به سرعت به گوشه انباری رونده میشه و اغلب فروشندگان هم لوازم بنجل و بلا استفاده خود رو در قبال راهنمایی این عزیزان میفروشند.

فکر میکنم دونستن چند نکته کوچیک بتونه کمک کنه به این عزیزان که برای شروع  لوازم بهتری تهیه کنند.

اولین قدم دانستن منابع آبی موجود است که با توجه به منابع اطراف محیط زندگی میتونید به انتخاب نوع ماهی و روش ماهیگیری و متعاقب اون خرید لوازم اقدام کنید. لوازم ماهیگیری  در جنوب(آب شور) قسمتهای مرکزی ایران(سدها و رودها) و قسمتهای شمالی کشور (دریای خزر و رودها)متفاوت هست.
منابع شما ممکنه چندین نوع ماهی در خودش داشته باشه که هر کدوم از اون ماهی ها به صورت تخصصی نیاز به روش خاص خودش داره و این شما هستید که با انتخاب مکان  طعمه  روش مناسب بهترین نتیجه رو میگیرید. و باید توجه داشته باشید با توجه به روش ماهیگیری مکان ماهیگری و نوع ماهیان موجود لوازم خودتونو تهیه کنید .


الف- چوب ماهیگیری
چوبهای ماهیگیری از چوبهای کاسی و پشه و غیره گرفته تا چوبهای دریائی همه نوعی وجود دارد.


  • اکشن سبک بین 0 تا 50 گرم

  • اکشن نیمه سنگین بین 50تا 250 گرم

  • اکشن سنگین بین 250تا 400 گرم

  • اکشن فوق سنگین 400 گرم به بالا

اکشن به دو معناست یکی اینکه چوب چه میزان وزنی رو میتواند پرتاب کند و اینکه برای چه سبک ماهیگیری قابل استفاده است.
اکشن سبک برای قزل الا و لانسه کشی مناسب است.
اکشن نیمه سنگین برای کپور ماهیان و زردپر
اکشن سنگین برای اسبله
اکشن فوق سنگین برای ماهیگیری دریایی
طول چوب هم نسبت به نوع ماهی و مکان ماهیگیری تغیر میکند بهتر است برای قزل الا و ماهیگیری رودخانه ای از طول2.50 تا 2.80 استفاده بشود و برای کپور از 3.60 به بالا.
این باور که هرچه چوب بلند تر باشد بهتر است کاملآ اشتباه بوده و ممکن است سیستم ماهیگیری را بهم بریزد.
در انتخاب چوب سعی کنید از یک مارک خوب تهیه کنید تا سالیان سال بتواند در کنارتان باشد.

کمی راجع به چند چوب تخصصی و نوع ماهی:
1. کپور: همانطور که گفته شد بهترین سایز چوب برای ضید کپور 3.60 است تا اکشن بالایی داشته باشه و اگر مشکل حمل و نقل ندارید دو تکه وگرنه سه تکه تهیه کنید. این چوب از چوبهای تلسکوپی بهتر کاربرد دارند و کمتر مشکل ساز میشوند. خوشبختانه چوبای کپوری مارکهای بزرگ دنیا هم وارد ایران میشون مثل محصولات شرکت دیگه. اگر می خواهید بصورت تخصصی کپور صید کنید و قیمت برایتان زیاد مهم نیست میتوانید از این چوبها استفاده کنید و این را بدانید که تمام این چوبها برای دو سیستم کف خواب و شناوری متفاوتند.

2.قزل الا : برای صید قزل آلا سایز چوب حدود 2.60 با اکشن بالا که بتوانید لانسه با آن پرتاب کنید و با فلوت یا شناور ریز طعمه تان رو به فاصله دور پرتاب کنید مناسب است . هنگامی که قزل به قلاب می افتد با اکشن بالا کنترل ماهی را توی دستانتان میگیرد.
چوب فلای فیشینگم هم برای این منظور مناسب است ولی روش استفاده از آن فرق میکند و اصلا به تازه کارها پیشنهاد نمی شود . چون امکان دارد از ماهیگیری پشیمان شوند!

3. یک سری از چوبها هستند که حالت عمومی داشته و میشود با آنها کپور متوسط یا قزل صید کرد . البته به صورت کف خواب.

4. یک نوع چوب سنگین هم وجود دارد که در دریا استفاده میشود و برای ماهیان سنگین بوده و اکشن پایینی دارد.

ب - چرخ ماهیگیری
چرخ انواع مختلف دارد مثل چرخ اسپینینگ که متداولترین است یا چرخ پشه و چرخ دریایی.
درانتخاب چرخ باید به سیستم ماهیگیری توجه بشود مثلاً برای قزل الا یه چرخ کوچک با گنجایش حدود 100 متر نخ با سایز پایین و برای کپور یک چرخ متوسط با سایز 4000 تا 6000 که روی چرخ مشخص شده است.
یکی از فاکتورهای مهم چرخ تعداد بلبرینگ چرخ اس که بهتر است برای ماهیان مهاجم مثل قزل الا یا اردک ماهی چرخی را انتخاب کنید که بلبرینگ بیشتری دارد (مثلا 9 بلبرینگ) تا به راحتی از پس تکانهای ماهی بر بیاد و کلاج ماهی راحت باشد و برای ماهی مثل کپور 2 بلبرینگ مناسب و استاندارد است.
نکته دیگر اینکه سایز چرخ نیز مهم هست. برای قزل الا سایز کوچک و برای کپور بین 4000 تا 6000مناسب است.

ج - نخ ماهیگیری
نخ انواع مختلفی دارد. نخهای مونو، نخهای بافته و نخهای فلای فیشینگ که مونو پر کاربردترین نوع نخ است . بزرگترین اشتباه در سید ماهی این است که در سیستم ماهیگیری از نخ نامناسب استفاده بشود. سایز بزرگ نخ خودش باعث میشود که ماهی بزرگ به سمت قلاب نیاد و با دیدن نخ فرار کند! این باور که مثلاً با یک نخ که میزان تحمل 2 کیلو وزن را دارد نمیشود مثلاً یک ماهی 3 کیلویی را گرفت غلظ است، چون وقتی ماهی به قلاب می افتد نیروی حاصل از وزنش بین چوب چرخ و نخ تقسیم میشود.
پس در خرید نخ دقت کنید که هر چه نخ سایز کوچکتر و مقاومت بالاتری داشته باشد بهتر است. برای قزل الا نخ زیر 20 و برای کپورم نخ 40 مناسب است.
قدرت کشش که روی هر نخ نوشته شده است در شرایط استاندارد بدون گره هست یعنی شما با یک گره زدن بسته به نوع گره 50- 10 درصد قدرت نخ را از دست می دهید! گره های سه پیچ و چهار پیچ که به قلاب زده میشوند ده تا پانزده درصد از قدرت نخ را کم میکنند و گره گور ممکن است تا 50 درصد از قدرت نخ را کم کند!
موقع خرید نخ مقداری از آن را باز کنید (حدود سی چهل سانتی متر) و توی دست با آن بازی کنید) سعی کنید آن رامچاله کنید) نخهایی که حس می کنید نرم هستند کیفیت بالاتری دارند و نخهایی که خشک هستند و مثل سیم هستند بی کیفیتند.
برای اینکه متوجه مقاومت نخ بشوید یک گره کور در سی سانتی متری سر نخ بزنید و دو سر آن را دور دست خود بپیچید و تقه بزنید نخهای بی کیفیت سریع پاره میشوند .
نیازی به تاکید نیست که بدترین نوع گره در ماهیگیری گره کور است، تحت هیچ شرایطی از این گره استفاده نکنید. این قانون مورد استثنا دارد: در ماهیگیریهایی که برای صید کپور در دریا انجام میشود مدل پرتابی که وزنه سربی 50انتهای نخ بسته میشود، یک گره کور در بیست سانتی متری آن میزنند تا اگر سرب لابلای صخره ها و سنگهای زیر آب گیر کرد با کشش نخ فقط سرب کنده شود و قلابها از دست نروند.

د - قلاب
پایه کوتاه برای کپور
پایه بلند برای قزل الا
و انواع دریایی یا با فرم خاص
در انتخاب قلاب هم سعی کنید سایز آن طوری باشد تا طعمه پوشیده شود و ماهی قلاب را نبیند.

وسایل دیگری هم وجود دارند مانند پایه برای چوب ، چاک ، شناور ، وزنه . هرزه گرد ، دوراهی ، زنگوله یا بازر و ... که توضیح مختصری در مورد هرکدام داده میشود

1 : پایه برای چوب

پایه تکیه گاه چوب است و چوب روی آن مستقر می‌شود.

معمولاً برای ماهیگیری به روش انتظاری از پایه استفاده می‌شود.

پایه متشکل از یک سر U  شکل و پایه‌ای بلند و نوک تیز است که در داخل زمین فرو می‌رود،

البته انواع سه پایه هم در بازار موجود است

که امکان استقرار چند چوب ماهیگیری را روی آن به ماهیگیر می‌دهد.

2 : چاک

ماهیگیران برای در آوردن ماهی از درون آب از چاک یا (تور دستی) استفاده میکنند

3 : شناور

شنا ور‌ها رنگ‌های مختلفی‌ دارند ولی‌ رنگ فسفری بهترین رنگ برای شناور است زیرا ماهیگیر دید بهتری به آن دارد و روی آب راحت تر دیده میشود اما خود شناور‌های فسفری رنگ مدل‌های مختلفی‌ دارند یعنی‌ ترکیب بندی رنگ‌های آن‌ها با هم متفاوت ولی‌ در تمامی‌ آنها رنگ فسفری بکار رفته است اما بهترین شناور فسفری با ترکیب بندی مناسب کدام است؟ بهترین شناور فسفری با ترکیب بندی مناسب شناوری است که بالاترین قسمت آن از رنگ گرمی‌ مثل : قرمز،نارنجی و زرد مایل به نارنجی وجود داشته باشد و مرز بین رنگ گرم و سبز فسفری مشکی‌ باشد .

4 : وزنه
برای پرتاب قلاب به مسافتهای دور یا نزدیک باید از وزنه استفاده کرد. و همین وزنه قلاب و طعمه را زیر آب می‌برد

5 : هرزه گرد
هرزه گرد رابطی بین نخ اصلی(نخ بسته شده روی متور ماهیگیری) ولیدر (به مجموع ریسه ، قلاب ، سرب)
می باشد که یکی از تجهیزات مهم هر ماهیگیر به حساب می آید.

6 : زنگوله یا بازر

جهت اطلاع از صید ماهی می توان از بازر یا زنگوله در سیستم انتظاری استفاده نمود



ن : نام نویسنده
ت : سه شنبه 95/1/17
 
بایگانی وبلاگ
امکانات دیگر
امکانات دیگر
امکانات دیگر